Google Expeditions, adını sıkça duyduğunuz bir sanal gerçeklik programı. Bu öncü programa dahil olan okullarda Fen Bilimleri, Sosyal Bilimler, Yabancı Diller ve Matematik başta olmak üzere müfredatla entegre olan çok sayıda 360 derece yer ve 3D nesneden oluşan içerik, sanal gerçeklik gözlükleriyle ve artırılmış gerçeklik örnekleriyle öğrencilere ücretsiz sunuluyor.
Peki, siz de sınıfınızda kullanmak ister misiniz? Öncü olmak isteyen eğitimciler için bu yazıda nasıl yapacağımızı adım adım anlatıyorum. Sanal gerçeklik kısaca nedir? Sanal gerçeklik gözlüğünün kullanmasıyla, gerçek dünya yerine, 360 derece panoramik saran bir dünyayı görmek anlamına geliyor.
Bu dünya gerçek bir fotoğraf ve video olabileceği gibi hayali tasarlanmış bir alan da olabiliyor. Youtube 360 derece videolar buna bir örnek. Daha önce 360 derece video izlemediyseniz sitemizden örneklere bakabilirsiniz.
Lütfen izleyelim:
Öğrenciler 360 derece videoları çok eğlenceli bulsa da, eğitimciler sınıfta belli bir planı, kazanımı, hedefi, etkileşimi olan, çoğunlukla birlikte çalışmayı mümkün kılan uygulamaları daha çok tercih ediyorlar.
Şu ana dek yapılan uygulamalarda bu tür eksiklikler olduğu için sanal gerçeklik eğitimcileri ikna edebilecek kaliteye henüz ulaşmamıştı. Google bu ihtiyaçları görerek sınıf dinamiklerine uyan harika bir çalışmayı başlattı. Google Expeditions / Kaşifler uygulamasını dünya okullarının kullanımına açtı.
Dünyanın 7 Harikası
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp mutlaka ilerleyin.
Örnek bir gezi lütfen izleyelim:
GÖZLÜKSÜZ İŞE YARAMAZ MI?
YARAR. MESELA VİRÜSLERİ TANIYALIM
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp mutlaka ilerleyin.
ELEKTROMANYETİK SPEKTRUM KONUSU İÇİN ÖRNEK
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp mutlaka ilerleyin.
GOOGLE EXPEDITIONS / KAŞİFLER NASIL KULLANILIR?
ADIM 1: GOOGLE KAŞİFLER İÇİN GEREKENLER
a) VR Gözlükler ve telefonlar: Öncelikle öğrencilerin her biri için karton VR gözlük (Google Cardboard deniliyor) veya artık fiyatı çok ucuzladığı için kaliteli plastik gözlük satın alınmış olmalı. Bu gözlüklerin içine öğrenciler kendi cep telefonları takabilir veya okulun bütçesi imkan tanırsa, bir sınıftaki öğrenci adedince uygun fiyatlı cep telefonu satın alınması tercih edilebilir. Bu gözlükler düzenli şekilde hijyene uygun temizlenmelidir.
b) Tablet / telefon: Öğretmenin sınıfın adım adım seçilen konuda ilerleyebilmesi ve akışı yönetebilmesi için kullanması gereken varsa bir tablet, yoksa cep telefonu.
c) Google Expeditions Uygulaması (Ücretsiz):
d) Wifi Kablosuz Ağ: Cep telefonuyla bağlanınca tüm sınıfa hizmet verebilecek kapasitede WiFi öneriliyor.
ADIM 2: ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ CEP TELEFONLARINA GOOGLE EXPEDITIONS KURULMASI
iPhone ve iPad için lütfen şuradan yükleyiniz:
https://itunes.apple.com/us/app/expeditions/id1131711060
Android telefon için buradan yükleyiniz:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.vr.expeditions
ADIM 3: ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİLER AYNI WIFI KABLOSUZ AĞA BAĞLANMALI
ADIM 4: GOOGLE EXPEDITIONS UYGULAMASINA GİRİŞ
Öğretmen uygulamada kendisini rehber olarak tanıtır. Öğrenciler uygulamaya ondan sonra giriş yapar ve rehberleri olarak öğretmenlerinin adını seçerler. Bu sanal sınıfa dahil olduklarında öğretmen kendi ekranında katılanların isimlerini görür. Ardından öğrenci VR gözlüklerine cep telefonları yerleştirilir. Bir okulda aynı anda birden fazla VR ders veriliyorsa bu önem taşır.
ADIM 5: KONUYA GİRİŞ
Öğretmen anlatacağı konuya derse giriş etkinliği ile başlar. Kısaca kullanılacak sistemin amacını ve nasıl kullanılacağı anlatır. İçerik listesinden konuyu seçer ve öğrencilerin cep telefonlarına uygulama içinden gönderir. Öğrenciler VR gözlükleri yüzlerine takıp keşfetmeye başlarlar.
Önemli: Eğer dersten önce anlatılacak uygulamayı ve anlatılacak içeriği anlatırsanız, öğrenciler cep telefonlarına evlerinde hem uygulamayı, hem içeriği yükleyip gelebilir. Ders esnasında yükleme ve bekleme sorunu çözülmüş olur. Siz de aynı şekilde cihazınıza yüklersiniz.
Öğrenciler diyelim ki akciğerin yapısını öğreneceklerse, konunun alt bölümlerine, öğretmenin zamanlaması ve geçiş düğmesine basması ile geçilecektir. Bu arada öğretmen her öğrencinin sahnede nereye baktığını görebilmektedir. Bakılan noktaları gösteren simgeler hareket edecektir.
ADIM 6: TUR ve KONUNUN BÖLÜMLERİ
Sahneler adım adım geçilir. Önerilen sorular veya müfredatınıza uygun olarak seçilen içerik aynı anda öğrencilerle konuşulur. Öğrenciler gördükleri sanal nesne ve yerleri inceleyebilir.
ADIM 7: TUR TAMAMLANIR
Tur bitince gözlükler çıkarılır. Cep telefonları gözlükler içinden çıkarılır (sınıfta unutulan telefonların sahibini aramak zamanınızı alacaktır aman dikkat ) Gözlükler kaldırılır. Öğretmen ders akışında planına uygun şekilde, bir sonraki aşamaya geçer.
ADIM 8: İÇERİĞİN KAPSAMI
Peki hangi içerikler program içinden görülebiliyor? Uygulamayı cep telefonunuza indirip içeriklere elle bakabilir ya da arama bölümünde aratabilirsiniz. 900’den fazla başlık bulunuyor şu anda. Kısa sürede bu içeriğin daha da artmasını bekleyebiliriz. Örneğin “Gallipoli, Turkish Cemeteries, and Memorials” bölümünde Çanakkale Şehitlikleri Gelibolu Yarımadası’ndan 360 derece görüntüler var. Aşağıdaki linkte oldukça aradıktan sonra bulduğum içerik listesi var. Excel formatında indirip inceleyebilirsiniz. Uygulamaya sürekli yeni bölümler eklendiğini unutmayın ve uygulama içinden aratın.
GÜNEŞ SİSTEMİ
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp mutlaka ilerleyin.
FOTOSENTEZ 360 Derece
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp ilerleyin.
Virtual Reality (Sanal Gerçeklik) ve Augmented Reality (Artırılmış Gerçeklik) Etkinlikler
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uwWvAzAiQDueKXkxvqF6rS84oae2AU7eD8bhxzJ9SdY/edit#gid=0
ve
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uwWvAzAiQDueKXkxvqF6rS84oae2AU7eD8bhxzJ9SdY/edit#gid=765151678
İNSAN ANATOMİSİ – SOLUNUM SİSTEMİ
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp ilerleyin.
FOSİLLER
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp ilerleyin.
ÖRNEK ÇALIŞMA VİDEOLARI
KENDİ TURUNUZU NASIL OLUŞTURURSUNUZ?
https://arvr.google.com/tourcreator/
BUNUN SONUCUNDA BÖYLE MUHTEŞEM GÖZ ÇALIŞMALARI DA ÇIKIYOR.
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp ilerleyin.
https://poly.google.com/u/0/view/74IgRP4A3ac
GERÇEKTEN İŞE YARAR MI?
Eğitim teknolojilerinde son yıllarda çok büyük bir değişim var. “Süleyman Hoca’m herkes bir program, site, araç öneriyor. Gerçekten yararlı bir şey mi?” diyorsanız bu kısımda biraz ikna çalışması yapalım.
Ölçme sonuçlarında akciğer konusunu, sunu ve video gibi materyallerle öğrenen grubun ve bu uygulamayla öğrenen grubun ne kadar kavradığı, öğrenmeye devam etmek için ne kadar keşfetme heyecanı duyduğu gibi pek çok soru sorulabilir. Klasik sınav ve testlerdeki başarıda oluşan farklar tespit edilebilir. Görünen o ki, dünya teknoloji devlerinin, Google, Apple, Microsoft, Facebook vb. sanal ve artırılmış gerçekliğin eğitimin bir sonraki aracı olacağı yönünde büyük beklentileri var ve ciddi bütçelerde yatırım yapıyorlar.
Üstelik bu sefer, ekiplerinde eğitimciler, kullanıcı arabirim uzmanları, görsel sanatçılar, sinema yapımcıları, 3D modelleyiciler, hikaye yazarları, içerik oluşturucu pek çok meslek ve eğitim psikolojisinden anlayan uzman var. Yani iş, “Biz uygulamayı yaptık, nasıl kullanırsanız, kullanın” yaklaşımını çoktan geçti. Bu tür bir çalışma öğrencinin anlatılan konuyu farklı bir şekilde içselleştirmesini sağlayabilir. Bir resme bakmak, film izlemek görsel olarak güçlü uyaranlar oluşturur. Ancak bir yerde olma algısı, uzamsal bir farkındalık ve yaşantı deneyimi sunmaya çok daha güçlü bir şekilde yakındır. En güzeli hep birlikte çıkılan bir yolculuk ve keşif duygusudur.
ÖZETLE FAYDALARI
1. Sınıftan ayrılmadan dünyadaki tüm yerleri gezmek. Sanal gerçeklik, zaman kısıtlamaları ve izin belgeleri olmadan seyahat olanaklı kılmaktadır. Bir sanal sınıfta tur ile Tac Mahal’ı ziyaret edebilir veya bir otobüse binmeden bir sanat müzesini gezebilirsiniz.
2. Toplumların sosyal ve kültürel özelliklerine empati geliştirmek Öğrencilere bir ortamın ya da tecrübenin manzaraları ve seslerini vererek empati kavramını hayata geçirin.
3. Farklı meslekleri birinci elden tecrübe edin. Öğrenciler, bir cerrah, müze küratörü, asker veya diğer mesleki alanların gözünden hayatları görebilirler; bu rolün hayatını nasıl göstereceğini daha iyi görmek için.
4. Okyanus derinliklerini ve geniş alan alanını keşfedin. Çocuklar macera için doğal bir sevgiye sahiptirler ve okyanus ve alanın ve her ikisinin de sunabileceği büyüklük, öğrencilerin bir denizaltına veya roket gemisine ihtiyaç duymadan bu merakı tatmin etmelerini sağlar.
5. Anahtar olaylara ve geçmişe ait yerlere zaman seyahati. Martin Luther King’in “Bir Rüyam Var” konuşmasına ya da ilk ay yürüyüşünde Neil Armstrong’a eşlik ettiğinizi düşünün. Bu konuda okumaktan çok daha unutulmaz olurdu değil mi?
6. İnsan vücudunu keşfedin. Anatomi, organları, kasları ve iskelet yapılarını yerinde ve işlev görürken, dijital hale geldi.
7. Öğrencilerin kendi VR içeriğini oluşturarak dünyalarını başkalarıyla paylaşmalarına izin verin. Öğrencileri kendi hayallerini sergilemek için kendi üç boyutlu deneyimlerini yaratmaya teşvik ederek öğrencileri yaratıcı bir tavırla meşgul edin.
8. VR’nin tıp, mühendislik, eğlence ve gayrimenkul gibi diğer sektörlerde nasıl kullanılabileceğini keşfedin. Sanal gerçekliğin, öğrencilerin teknoloji ve işteki geleceği hakkında bir anlayış geliştirmelerine yardımcı olmak için bazı endüstrilerde nasıl bir araç olarak kullanıldığını araştırın.
9. VR’nin her konunun alanına ve müfredatına nasıl entegre edilebileceğini keşfedin. Erişilebilirlik bakımından nispeten yeni olması gerçeği nedeniyle, sanal gerçekliğin bir eğitimsel kanal olarak kullanılmasında duyulmamış bir
potansiyel var, bu da öğretmenler ve öğrenciler için heyecan verici bir seçenek haline geldi.
10. Merakı teşvik edin ve merak edin.
MİKROİŞLEMCİLER
Örneğin altındaki < Scene > önceki sonraki düğmelerine basıp ilerleyin.
KAYNAKÇA:
GOOGLE EXPEDITIONS RESMİ SAYFASI
https://edu.google.com/expeditions/
Resmi uygulama açıklaması
Google Expeditions, dünyanın dört bir yanında yoğun içerikli sanal gezilere liderlik etmenize veya bu gezilere katılmanıza olanak tanıyan bir sanal gerçeklikle öğretim aracıdır. Tarihi yerleri yakından görebilir, su altında köpek balıklarıyla yüzebilir ve hatta uzayda gezebilirsiniz! Sınıfların ve küçük grupların kullanımı için geliştirilen Google Expeditions sayesinde öğretmenler 360° ve 3D resimlerden oluşan koleksiyonlar aracılığıyla sınıf büyüklüğündeki “gezgin” gruplarına liderlik etmek için bir “rehber” gibi hareket edebilir ve bu geziler sırasında ilginç yerlere dikkat çekebilir.
Özellikler:
• Yerel olarak birbirine bağlı ve sınıf büyüklüğündeki kullanıcı gruplarına telefonunuzdan veya tabletinizden rehberlik edin.
• Android telefonunuzu bir Google Cardboard gözlüğüne (http://g.co/cardboard) yerleştirerek veya bir Android tableti veya telefonu 2D “sihirli pencere” modunda kullanarak yoğun içerikli SG’de bir rehberle birlikte keşfe çıkın.
• Cihazları aynı kablosuz ağda birbirine bağlayın. Rehber bazı Keşif Seferlerini indirdiyse Keşif Seferine çıkmak için İnternet bağlantınızın olması gerekmez!
• 900’ün üzerinde Keşif Seferinin yer aldığı genişleyen listeden seçim yapın. Her bir keşif seferi, entegre açıklamalar, değinilecek konular ve sorularla birlikte SG görüntülerinin derlenmiş halidir.
EKLER:
Sadece sanal gerçeklik değil artırılmış gerçeklik de uygulamada. Böylece sınıf içinde hep birlikte havada duran güneş sistemine ve 3d nesnelere bakmak mümkün oluyor.
Detay:
http://www.tomshardware.com/news/google-expeditions-education-tango-ar,34448.html
Yazan : Süleyman Sönmez
Lütfen bir ya da iki paragraflık alıntı ile bu sayfaya link vererek kullanınız.
Şahane bir uygulama. Umarım Google önceliği Afrika ülkelerine verir. Orada gerçekten çok zor şartlar altında ayakta kalmaya çalışıyor öğrenciler.
Bence de güzel bir uygulama olmuş Google bu tür uygulamalarına geri kalmış ülkelerin ihtiyacı var. Google gibi büyük teknoloji şirketlerinin bu tür uygulamalar yapması geri kalmış ülkelerin de gelişmesini sağlayacaktır.