Roman ismi gibi bir başlık üstteki ama bence konuyu çok güzel özetliyor. Bu yazı tam bir dedektif öyküsü tadında, yüzyıl önceki Rusya var, fotoğrafçılıkta az bilinen harika bir teknik var, dijital düzeltme ve Photoshop var, bilim var, renk teorileri ve görme var. Öyleyse haydi keyifle başlayalım.
Görsel: Renklerin yeniden oluşturulma işlemi B. Gohacki tarafından gerçekleştirildi.
Fotoğraf: Sergei M. P. Gorskii
Geçen günlerde “Rusya’nın bundan 100 yıl önceki renkli fotoğrafları” diyerek gazete sitelerimizde ve dünya basınında fotoğrafçının fotoğrafları yayınlandı. Elle boyanmamış bu renkli fotoğraflar, fotoğrafçılığın tarihinde ezber bozan az bilindik bir yaklaşımı ortaya koyuyordu. Habere yapılan bir yorum çok dikkatimi çekti. “Bugün bile bu kadar net çekilmiyor” demişti şaşkınlıkla bir ziyaretçi. Dikkatlice ve yakınlaştırarak bu renkli fotoğraflara baktım. Evet adam haklı Süleyman dedim. Bu işin sırrı neydi?
Bildiğimiz anlamda renkli fotoğrafların, kimyasal olarak film üzerinde kullanılması Autochrome Lumière tekniğine (1907 Bkz. http://en.wikipedia.org/wiki/Autochrome_Lumi%C3%A8re) sonrasında Agfacolor’un 1932 yılındaki çalışmalarını dayanıyor. (Renkli fotoğrafçılığın tarihi: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_photography)
Diğer teknikleri anlamak zor değil. Ama çoğumuz biliyoruz ki o yıllarda hiçbirisi ile bu denli güzel renk geçişleri ve bu denli keskin sonuçlar elde edilememişti. Rus fotoğrafçının sırrı neydi?
Önce hemen fotoğraflarına bakalım: Resmi sitesi http://www.loc.gov/pictures/search/?st=grid&co=prok (2606 fotoğraf içerir)
Aşağıda da seçtiğim güzel fotoğraflardan bir galeri var. Sağa doğru ilerleterek gezilebilir.
Hangisi kolay geliyorsa oradan bakmanızı rica ediyorum.
Kısaca fotoğrafçının hayatına göz gezdirelim, işimize yarayacak ipuçları bulacağız. Vikipedi’nin söylediklerine kulak verelim:
Sergey Prokudin-Gorskii
(Rusça: Сергей Михайлович Прокудин-Горский / Sergey Mikhaylovich Prokudin-Gorskiy, d. 31 Ağustos 1863, Murom – 27 Eylül 1944, Paris), fotoğrafçılık tarihinin en önemli isimlerinden biridir. Rusya’da Murom’da doğan Produkin-Gorskii kimya eğitimi almıştır. Ünlü bilim adamlarıyla Saint Petersburg, Berlin ve Paris’de çalışarak, renkli fotoğrafların ilk tekniklerini geliştirmiştir.
Çar II. Nikola tarafından verilen karanlık odalı bir otomobil ile, İmparatorluğun her yerine özel iki izinle ulaşarak Rusya İmparatorluğu’nu 1909’dan 1915’e kadar görüntüledi.Resimleri üzerine uzun söyleşileri oldu ve 1918’deki Rusya Devrimi sonrasında ülkesini terketti ve Paris’de 1944 yılında öldü.
Alleia Hamerops’daki kırmızı-mavi-yeşil filtreli siyah beyaz fotoğrafları ve üç fotoğrafım birleşmesiyle ortaya çıkan renkli fotoğraf
Fotoğrafları kaybolmuş bir Dünya’nın canlı resimlerini gösteriyordu – Rus İmparatorluğu I. Dünya Savaşı arifesinde ve yaklaşan Rusya Devrimi dönemindeydi. Konuları orta çağ kiliselerinden, eski Rus manastırlarına, tren istasyonlarından fabrikalara ve gelişen endüstriyel güce, ve Rusya halkının farklılıklarına kadar dayanıyordu.
Produkin-Gorskii Rusya’yı 1918 yılında terketti ve ilk önce Norveç ve İngiltere’ye ardından Fransa’ya yerleşti. Bu dönemde çar ve ailesi Rusya Devrimi’nde öldürülmüş, ve Komunist rejim Rus İmparatorluğu’nu hakimiyeti altına almıştı. Rusya’nın devrim öncesindeki cam tabletler üzerine basılmış yegane resimleri 1948 yılında Amerika Birleşik Devletleri Kongre Kütüphanesi tarafından ailesinden satın alındı.
2001 yılında, Kongre Kütüphanesi “The Empire that was Russia” (Rusya olmuş İmparatorluk) başlığı altında bir sergi düzenledi ve burada cam tabletleri bilgisayarla tarayarak Walter Frankhauser tarafından geliştirilen dijikromatografi ile birleştirdi.
2004 yılında ise Kütüphane Blaise Aguera y Arcas ile anlaşarak 1902 negatifin tamamını yüksek çözünürlükte dijital resimler haline getirdi. Kongre Kütüphane’sinde yapılan gelişmelerin tamamı bulunmaktadır.
Kaynak: http://tr.wikipedia.org/wiki/Sergey_Prokudin-Gorski
SERGEİ MIKHAILOVICH PROKUDIN-GORSKII
RENKLİ FOTOĞRAF ÇEKİM TEKNİĞİ
Elinde sadece siyah beyaz çekim teknikleri olduğu için enteresan bir fikirle yola çıktı. Arka arkaya aynı pozu süratle 3 kez çekti. Kullandığı uzun dikey bir camdı. (3 inç genişliğinde 9 inç yüksekliğinde) Bu fotoğraf camı üç bölüme ayırmıştı. O zamanlar fotoğraf filmi henüz bulunmamıştı.
Her defasında objektifin önüne temel ışık renkleri olan ve şu anda da ekranınızda renkleri göstermeyi sağlayan RGB (Red – Kırmızı / Green-Yeşil / Blue-Mavi) için birer filtre ekledi.
Yani 1. çekim kırmızı filtre takılı olarak, 2. çekim yeşil cam filtre takılı olarak ve üçüncü çekim mavi cam filtre takılı olarak fotoğraflar çekti.
O zamanlar dijital makineler, bilgisayarlar ve elektronik elbette yoktu. Çekilen fotoğraflar negatif / zıt tonlamada siyah beyaz olarak cam üzerine geçiyor ve sonra karanlık oda tabir edilen ışıksız bir ortamda kağıda aktarılıyordu.
Prokudin-Gorskii elde ettiği, üç gri tonlu çekim içeren uzun cam fotoğrafı alıp, özel bir projeksiyon sistemi (magic lantern) ile, bunları üç ayrı projeksiyondan yeniden önlerine renkli cam filtreleri ekleyerek, aydınlatmalı şekilde yansıtarak insanlara izletiyordu.
Üç projeksiyonun açıları öyle ayarlanmıştı ki, yansıttıkları renkler tam üst üste gelerek renkli görüntüyü meydana getiriyorlardı.
TRICHROMACY TEKNİĞİ
http://en.wikipedia.org/wiki/Trichromacy
Tekniği bu kadar başarılı kılan unsur, günümüz basım tekniklerinde “renk ayrımı” denen uygulamayı o zamanlarda kullanmasına dayalıydı. Halen ambalajların kenarında, gazetelerin kenarında, klavuz olan renkli yuvarlaklar ve çizgiler böyledir. Aynı sayfa, temel renklerde üst üste basılarak tüm renkler elde edilir.
Ayrıca, Trichromacy insan biyolojisinde yer bulur. İnsan gözünde, siyah beyaz algılayan hücreler gibi, renkleri algılayan hücreler de vardır. Bu hücrelere koni (cone) denir. Renk körlüğünün sebebi de, bu hücrelerin hasar görmesidir. Gözde ortalama 4,5 milyon cone (renk algılayan hücre) ve 90 milyon rod (siyah beyaz gece algılayan hücre) vardır. Siyah beyaz fotoğrafların, insanların hoşuna gitmesine şaşmamalı. (Siyah beyaz algı o denli önemli ki, dünya savaşlarında, kamuflaj alanları rahatça görüp, renklerin aldatıcılıkları içinden hedefi vurabilen renk körü pilotlar bile tercih edilmiş. Yani konstrast ve nesneleri dış dünyadan ayırmak için çok gerekli. Örneğin doğada sağ kalabilmek için, kendini gizleyen bir yırtıcı hayvanı veya gece gelen bir tehlikeyi seçebilmek için…)
İnsan gözü tüm renkleri bu cone hücreleri içinde sınıflanmış ve mavi, yeşil ve kırmızı algılamakla görevli hücreler sayesinde görür. Dolayısıyla bu çekim tekniği, insan gözünün biyolojik yapısına tam uyumludur.
Doğru filtre frekansları da, yine insan gözünün ana renkleri algılamasıyla ilgili. Mavi ama hangi mavi, kırmızı ama hangi kırmızı? Artık fotoğrafçılık bilimi doğru filtreleri çoktan üretmiş durumda. Doğru dalgaboyunu filtrelemeyi başarıyor.
Örneğin önerilen filtreler: Lee Filter Dark Blue, Dark Green ve Flame Red Filtre numaraları 119, 124 ve 164
Bu olayı iyice düşününce ben Photoshop’ta bu işlemleri yapabilir miyim diye sordum kendi kendime. Yani fotoğrafçının ışıklar ve renkli filtrelerle yaptığını, çektiği siyah beyaz negatif fotoğraflara uygulayabilir miyim? Bunu adım adım göreceğiz. Önce günümüze uyarlanırken neler yapıldığına bakalım.
DİJİTAL RENKLENDİRME – TEKNİĞİN SORUNLARI VE DİJİTAL ÖZEL PROGRAMLARLA GİDERİLMESİ
Bugün bizim gördüğümüz renkli çalışmalar, Amerika Birleşik Devletleri Kongre Kütüphanesi tarafından, yüksek çözünürlükle taranan camların, bilgisayarda birleştirilerek renklendirilmesi ve bu işlemden sonra geçen zaman içinde negatiflerde oluşan yıpranmaların, yine dijital olarak onarılması ile elde edilmişti. Ancak dijital işlemin yapılışı ile ilgili detay pek bulunamıyordu. Sonunda şu sayfalara ulaştım.
Olayı basitçe anlatan şu sayfaya bir bakıp dönün derim : Making Color Images from Prokudin-Gorskii’s Negatives
Yapılanların özetini alırsak. Cam üstündeki negatif fotoğraflar önce 2000 yılında 1010ppi yüksek çözünürlükle TIFF formatında sıkıştırmasız kayıpsız fotoğraflanıp kaydedilmiş. Fotoğrafların renkleri ters çevrilerek, pozitif -gri tonlama- elde edilmiş. Ardından başaşağı çevrilmiş, çünkü bildiğiniz gibi ışık mercekten geçer ve görüntü ters olarak düşer. İnsan gözü de dünyayı ters olarak alır ve beyin görüntüyü başaşağı hale getirir. (İlk kez duyduysanız inanılmaz ama gerçek diyorum.)
Bundan sonra yukarıdan aşağıya, mavi, yeşil ve kırmızı filtrelerle çekilen 3 fotoğraf kesilip ayrılmış ve otomatik olarak üstüste yerleştirilmiş. O zamanki tekniklere yapılan çekimlerde kusursuz 3 poz çekmek imkansız gibi. Çünkü çekilen nesne hareket ediyor, fotoğrafçı hareket ediyor, fotoğraf makinesinin iç düzeneği hareket ediyor ve her seferinde milimetrik kayma yapıyor. Bu nedenle 3 poz asla tıpatıp üstüste gelmiyor. Çıpa noktaları seçiliyor fotoğrafta. Bu çıpalar 3 fotoğrafta üst üste getirilince, çoğu yer üstüste gelmiş oluyor. Daha o anda renkli görüntü oluşuyor. (üst üste yerleştirme sırası kırmızı en üstte, yeşil ortada, mavi en altta).
Fotoğrafın kenarlarındaki fazlalıklar kesiliyor. Buraya kadar Photoshop’la bizim de yapabileceğimiz, biraz Channel menüsünü bilenler için iki dakikalık bir olay. Aşağıda açıklayacağım uygun adımları. Ama zor olan şu:
Fotoğrafçı 3 pozu ardı ardına çekerken, rüzgar esiyor, dallar uçuyor, insanlar başlarını oynatıyor, bir saniye önceki güneşle 3 saniye sonraki güneş aynı olmuyor, pozlama süreleri aynı ışığa göre olmuyor ve yıllar içinde eskimiş olan cam negatiflerdeki, yıpranma ve çiziklerin düzeltimi gerekiyor. Bunu binlerce fotoğraf için yapmak gerekiyor.
Kongre bunun için fotoğraf uzmanlarından yardım alıyor ve Walter Frankhauser, digichromatography diye isimlendirdiği çok özel bir metotla 122 adet fotoğrafı tanesine 6-7 saat harcayarak renklendiriyor.
Ardından Kongre Kütüphanesi, “The Empire That Was Russia: The Prokudin-Gorskii Photographic Record Recreated” ismiyle bu 122 fotoğraftan oluşan ilk sergiyi açıyor.
Geçen zaman içinde bu zorlu işlemleri, ellerindeki binlerce fotoğrafa uygulamak istiyorlar. Gelişmiş bilgisayar donanımları ve programlama teknikleri ile işi bilgisayar bilimcisi ve olan Blaise Agüera y Arcas‘a veriyorlar. Yazdığı yazılım harika şekilde fotoğraflardaki tonlama hatalarını, hareket eden unsurları (su akışı, bulutların gökyüzünde uçuşu, durmadan hareket eden kalabalıklar, ayın yükselişi) ve yıpranmaları düzeltiyor.
Şu sayfada sanatçıların ve uzmanların nelerle uğraşıp nasıl düzelttiklerini görebilirsiniz ki, şahsen emeklerine şapka çıkardım. Zorlu bir işin üstünden gelmişler gerçekten de.
http://www.loc.gov/pictures/collection/prok/process.html
GÜNÜMÜZDE TRICHROME FOTOĞRAFÇILIK
Bu adreste konuya hayran bir insanı görebilirsiniz. Günümüzde ise gelişmiş fotoğraf makineleri ile renkli filtreler ve Photoshop kullanarak trichrome fotoğraf üreten fotoğrafçılar var. Açıkçası bana da en başta biraz tuhaf geldi. Zaten renkli çeken bir fotoğraf makinesi olan birisi neden gidip siyah beyaz ve renk filtreli 3 poz çeksin, sonra poz başına dakikalar harcayıp onu yeniden renklendirsin? Ancak renklerin tuhaf canlılığı ve sanatsal bir akım olarak izah edebiliyorum ama flickr sitesinde grupları da var.
http://www.flickr.com/groups/92087504@N00/
http://www.flickr.com/groups/539182@N23/
http://www.flickr.com/groups/prokudin-gorskii/
Bu tekniği kullanarak renkli fotoğraf çekmek isteyenlere öğütleri şunlar:
1) Fotoğraf makinesi ve seçilen kare hareket etmemeli
2) Filtreler doğru seçilmeli (Yukarda filtre renklerini vermiştik)
3) 3 ayrı filtre için farklı pozlama değerleri veya flash değerleri kullanmak gerekli çünkü filtrelerin ışık geçirgenliği farklı. Örneğin Flame Red Filtre: 0 Stop Düzeltmesi (1 Flash)
Dark Green Filtre: 1 Stop Düzeltmesi (2 Flash) Dark Blue Filtre: 2 Stop Düzeltmesi (4 Flash)
4) Çekim modu siyah beyaz olmalı.
5) Sonrasında aşağıda kullanılan Photoshop teknikleri uygulanmalı.
Görseldeki renkleri yeniden oluşturan – Marie St-Mart
PHOTOSHOP KULLANARAK SERGEİ MIKHAILOVICH PROKUDIN-GORSKII FOTOĞRAFLARININ RENKLERİNİ YENİDEN OLUŞTURMAK
Evet geldik konunun sonuna biz kendi bilgisayarımızda bir siyah beyazla neler başarabiliriz?
Önce siyah beyaz orijinal bir çekimle başlayalım. Kongre sitesi siyah beyaz fotoğrafları da çeşitli fotoğraf formatlarında kullanıma açmış. Elbette telif/copyright haklarına saygılı olarak ticari hiçbir işte kullanmadan eğitim maksadıyla çalışıyoruz.
Ben şu siyah beyazı seçtim. http://loc.gov/pictures/resource/prok.00219/
Sistem tarafından renklendirilerek şöyle yapılmış. http://www.loc.gov/pictures/item/prk2000000404/?sid=8b0fa0a089a4b423a7dc33ae2b1fbb7f
Bir de biz şansımızı deneyelim.
- Photoshop’u açıp bu 3 katlı fotoğrafı aktarıyorum. Hemen 3 fotoğraftan birisini -genelde ortadaki seçiliyor- seçip kopyalıyorum. Yeni bir dökümana yapıştırıyorum. Diğerlerini de herbiri ayrı katmanlarda (layer) olmak üzere üst üste kopyalıyorum
- Layerlara isim veriyorum kırmızı, mavi, yeşil gibi Yukarıdaki makalede anlattığımız gibi en üstteki mavi, alttaki yeşil ve en alttaki parça ise kırmızı
- 3 katmanı/layer seçip ardından Edit menüsünde Auto-Align Layers seçerek katmanları tam üstüste getiriyorum.
- Şimdi katmanların başlarındaki göz işaretlerini kapatıp layerları görünmez yapın. Sonra ilk katmana tıklayın ve görünür yapınç Bu mavi olacak katmandı. Kolayca mavi yapacağız. Üzerinde sağ tıklayıp blending options menüsünü seçiyoruz ve orta kısımda RGB harflerinden mavi olan B hariç diğerlerinin yanındaki seçme kutularını kaldırıyoruz.
- Bir alt katmana geçerken bu katmanı görünmez yapıyoruz. Alt katmanın üstünde sağ tıklıyoruz ve bu sefer yeşil yapacağımız için G hariç diğerlerini kaldırıyoruz.
- Bir alt katmana geçerken diğer iki katmanı görünmez yapıyoruz. En alt katman kırmızı olacak. Layerın üstünde sağ tıklıyoruz ve bu sefer kırmızı için R hariç diğerlerini kaldırıyoruz.
- İşte karşımızda. Şimdi yapılması gereken negatiflerin bozulmasından kaynaklanan renk kusurlarını gidermek için ilgili katmanlarda oluşan boşlukları gidermek ve dış çeperi düzgünce bir çerçeve halinde silmek. Elbette fotoğrafın bütünlüğünü bozmadan çeşitli renk ve ton düzeltmeleri de yapılabilir.
Aşağıda kongrede yapılan ve benim hazırladığım iki renkli çalışmayı görüyorsunuz. Zor değilmiş değil mi? 🙂
Tabii kıpırdayan insanların olduğu bir fotoğraf bu kadar kolay olmayacaktı. Ancak böyle bir fotoğrafla programcıların neyi başardığı anlaşılabiliyor.
SON SÖZ
Sergeeii Gorskii dosyasını hazırlamam birkaç günümü aldı. Bu süreç benim için çok heyecan vericiydi. Kendimi onun yerine koydum. Hiçkimsenin bilmediği bir alanda öncü olmak denemek ve insanlara en iyisini renkli sunabilmeyi başarmak. Macerayı tek başına yürütmek ve bunları sadece öğrencilerine bazı optik kavramları anlatabilmek için yapmak. Bu buluşlarla bugünkü RGB temelli tüm gösterim sistemlerinin geliştirilmesine önayak olmak. Müthiş bir şey. En garibi ise tamamen siyah beyaz olan fotoğrafların elle boyanmadan aslına dönebileceğini geçen ay söyleseydiniz “Olmaz öyle şey” derdim bugünse hayranlıkla “Olur, çok da güzel olur” diyorum. Sevgi ve saygıyla yaad ediyorum Gorskii gibi, bilime, insanlığa gönlünü vermiş ve dünyamıza değer katmış insanları. Dilerim her birimiz arkamızda böyle güzel, renkli bir iz bırakabiliriz. Keyifli okumalar. Başka bir yazıda görüşmek üzere.
Not1: Bu teknikleri kullanmayı düşünmüyor olabilirsiniz ama evinizde eski aile fotoğraflarını temizlemek istiyorsanız şu flickr grubuna bir bakın derim:
http://www.flickr.com/groups/1008659@N24/
Not 2: Fotoğraf makinesi bilinemiyor demişler kongre web sayfasında ama zeki ve dikkatli bir fotoğrafçı sanatçının parlak bir yüzeyi çekerken fotoğraf makinesinin yansımasını yakalamış. Zaten kendisi bu siyah beyaz fotoğrafları renklendirmek için de çalışıyor.
http://www.najakito.com/~john/Tutorials/Lesson%201/index3.html
FOTOĞRAFLARIM:
Alamy Hesabım: https://www.alamy.com/search/imageresults.aspx?pl=1&plno=830872
Instagram Hesabım: https://www.instagram.com/suleymansonmez/
Kaynakça:
Türkçe Vikipedi Hayatı ve Çalışmaları
http://tr.wikipedia.org/wiki/Sergey_Prokudin-Gorski
Fotoğraf Galerileri
http://www.cs.cmu.edu/~dellaert/aligned/
http://www.hurriyet.com.tr/kultur-sanat/haber/14566983.asp
Günümüzde Nasıl Renklendirildi?
http://www.loc.gov/exhibits/empire/making.html
http://www.loc.gov/pictures/collection/prok/process.html
Gorskii’nin Siyah Beyaz Fotoğraflarını Alıp Renklendirenler
* Sechtl and Vosecek Museum of Photography. Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorsky: A Selection from the Collection …, 2006.(Includes images of the kind of camera used by Prokudin-Gorskii and a history of color photography.) http://sechtl-vosecek.ucw.cz/en/expozice5.html
* Yaroslav’ University in association with the “Internet-Socium” organization in Moscow; images also exhibited at the Russian Museum in St. Petersburg in April 2003 (text in Russian) http://www.prok.uniyar.ac.ru
* Images Prokudin-Gorskii took in the town of Ostashkov (Rusça) http://www.ostashkov.ru/prokudin-2003/prokudin.asp
Aynı prensibin geliştirilmesi ile yapılmış bir başka projeksiyon. Üretici Sir William Abney (1843-1920), İngiliz kimyacı ve eğitimci
YAZININ TÜM HAKLARI SAKLIDIR. SÜLEYMAN SÖNMEZ ile yazılı iletişime geçilmeden kullanılamaz. ssonmez@gmail.com
EPOSTA ABONELİĞİ İÇİN
Aşağıdaki formda e-posta adresinizi yazın, gelen e-postaya onay verin.E-posta aboneliği için e-posta adresinizi eklemeniz, aşağıdaki konuları anlayıp izin verdiğiniz anlamına gelir.
Lütfen okuyunuz. Temel olarak, siteden (Güneşin Tam İçinde) ve yazardan (Süleyman Sönmez) e-posta bülten almaya izin vermek anlamını taşır. Bu iznin temeli: okunacak yazılar, izlenecek videolar, dinlenecek podcastlar, fotoğraflar, tanıtılacak ürün, kitap, site, uygulama, yapay zeka, eğitim, gezi, teknoloji, anket gibi içerikler ve kampanyalar olabilir. Bültenin içeriğinde, bülten sponsorunun ürün ve hizmetine ait bilgi, link ve banner yer alabilir. Bülten e-posta sistemi substack isimli dünyaca çok bilinen, güvenilir e-posta sistemi tarafından gönderilir. E-postalar yeni bir e-posta dağıtım sistemine geçmek dışında üçüncü şahıs ve şirketlerle paylaşılmaz. İşleyiş gereği yurtiçi ve yurtdışındaki server sistemlerinden hizmet verilebilir. Spam gönderilmez. İstediğiniz noktada, tek adımla her e-postanın en altındaki "Unsubscribe" seçilerek üyelikten çıkılır ve siz tekrar e-posta abonelik formuyla veya bülten sayfasında üye olana dek yeni e-posta almazsınız. İlginiz için teşekkür ederiz.
Yine çok güzel bir yazı olmuş. Ellerinize sağlık. Yıllar öncesinden siyah beyaz olarak çekilmiş fotoğrafların, günümüz teknolojisiyle yeniden düzenlenmesi sonucu ortaya çıkan son halleri gerçekten çok şaşırtıcı. Bu aynı zamanda o ülke insanlarının kültürlerine ne kadar da sahip çıktıklarına güzel bir örnek olmuş durumda. Örnekteki fotoğrafı ben de denemek istedim. Sonuç biraz farklı olsa da oldukça hoşuma gitti. Bu arada örnek fotoğrafı photoshop ile açtıktan sonra görüntü/mod kısmından gri tonlama yerine RGB renk seçerek kanal ayarlarını düzeltebildim. Yaptığım örnek fotoğraf: http://goo.gl/XVLH
Tayfun Bey elinize sağlık 🙂 Beni yalnız bırakmayacağınızı biliyordum. Sadece Channel sırası doğru mu diye tereddüt ettim. Yeşil kahverengi şeklinde belirmiş. Yani diyelim kırmızı çekilmiş siyah beyazı mavi ya da yeşil de kullanmış olma ihtimaliniz var. Bu sıralar oldukça karışık ben de yaparken kontrol ederek tek tek yapmak zorunda kaldım yoksa renk kaymaları yaşanıyor.
Kültür konusunda da sonuna kadar haklısınız Cumhuriyet’imizin ilk yıllarını en iyi fotoğraflayan hatta videoları çekenlerin Atatürk’ün izniyle Rus medyacılar olması da manidar. Bugün bile birçok devlet meselesinde Rus devlet arşivlerinde pek çok kanıt ve görsel bulunabiliyor. Tarih bilinci ve zamanı görmeye dayalı istekleri çok etkileyici.
Evet haklısınız. Ben de kanalları hatalı sıraladığımı düşündüm ve yeniden denedim. İkinci denememde tam da olması gerektiği gibi bir sonuca ulaştım.
http://goo.gl/4EA6
Çok güzel bir hediye oldu bu çalışmanız ! Teşekkür ediyor saygı sunuyorum.
Üstad harika bir yazı olmuş, kalemine sağlık.. Daha öğrenecek ne çok şey var..
Nadire Hanım, ben teşekkür ederim bu keyifli araştırmaya okuyarak katıldığınız için 🙂
Hakkı dostum merhaba 🙂 Hergün yeni bir şey geliyor düşünce sahamıza ne mutlu ki öğrenme isteğimiz hep birlikte sürüyor.
Not: Blog Ödülleri’nde eşinizle derece aldığınızı duydum tebrik ederim bilahare sitenizde de tebriklerimi sunayım 🙂
çok harika bilgiler zevkle okudum.yaptığınız örnek çalışmayı denedim hatta defalarca ama yapamadım bu konuda üzüldüm.acaba sıkıntım nerede diye düşünüyorum hala
http://www.loc.gov/pictures/search/?sp=2&co=prok&st=grid
ne ilginçmiş, teşekkürler. yukarıdaki adreste sergei mikhailovich’in 2606 tane fotoğrafı var.
Teşekkürler Dostum.
Fotoğrafları daha önce görmüştüm ama yazı daha zevkli hale getirmiş. İlginç ve dikkate değer bir konuyu etraflıca anlatmışsınız. Tebrikler.
Konuyu acan arkadasa cok tesekkurlerimi sunarim taktire layık bir paylaşım olmus. Örnekte gosterilen s.b fotografin renklendirme olayi cok dikkaitmi cekti ve goruncede cok sasirdim.bizler ailece fotografciyiz ve ben kendim olarakta cok iyi photoshop programini iyi kullanirim..daha onceki s.b fotografi renkliye cevirmeyi farkli teknikler kullanaraktan yapiyordum ve haliylen cokta zaman harcaniyordu.konuda ornek gosterilen s..b den renkliye cevirme fotografi 3 flitre uygulanarak yapilmis 2 gundur ugrasadur bir turlu basaramadim sanirim bir yerde teknik bir hata yapiyorum.bu konuda bana yardimci olursaniz cok sevinirim.msn adresimi eklicem. remzisevim@hotmail.com .saygilarimla
Tebrik ediyorum, bildiğinizi paylaşmanız, güzel anlatımınız sayesinde çok da fazla zorlanmadan örnek üçlü fotoları renkliye çevirmeyi başardım. Çok da keyif aldım…Fakat şimdi de her yerde bulunan sıradan, tek çekim sonucu ortaya çıkan siyah beyaz fotoğrafları renkliye çevirmeye çalışıyorum ve doğal olarak aynı sonucu elde edemiyorum. Bildiğimiz alelade siyah beyazları da bu kaliteye yakın renklendirebilmenin de özel bir yolu var mı photoshop ta merak ediyorum. Bu konuda da olumlu ya da olumsuz düşüncelerinizi öğrenmek isterim. Saygılarımla….
Nilgün hanımın sorusunu ben de tekrarlamak istiyorum: Sizin yukarıda yaptığınız fotoğraf çalışmasını elimizde bulunan siyah beyaz fotoğraflara uygulamak mümkün mü? Bunlar tabi ki 3 ayrı filtreyle çekilmemiş ancak anladığı kadarıyla siz de Photoshop’ta sadece tek poz üzerinden renklendirme yaptınız. Bu konuda yardımcı olabilir misiniz?
Alperen sanırım yazıyı tümüyle okuyamadınız. Gerçekten de kısa bir yazı değil ama okumuş olsaydınız fotoğrafçının tekniğini görmüş olurdunuz.
Kullanılan teknikte 3 kez fotoğraf çekiliyor. Kırmızı, mavi ve yeşil. Sonra eline grinin 3 tonunda 3 ayrı fotoğraf geçiyor. Bizim çalıştığımız bu üç ayrı gri tonu doğru renk filtreleri ile yeniden renklendirip en son olarak bu 3 katmanı üst üste getirmek.
Sizin sorduğunuz ise fotoğrafçıların eski fotoğrafları renklendirmesi. Bu el işçiliği isteyen temel bir Photoshop işidir. Fotoğraf Photoshop içinde açılır. Üstüne bir katman daha açılır ve bu katmanda her şey ayrı ayrı boyanır. Mesela gözler dudaklar yüz elbiseler saç ve aksesuarlar itina ile seçilip renklendirilir. Sabır ve dikkat isteyen bir iştir. Bu işi profesyonel olarak yapanlar vardır. Elinizdeki fotoğrafları ücret karşılığı renklendirirler.
Aralarında çok iyi olanlar fotoğrafın çekildiği zamana ait kumaşları incelemiştir. Doğru kumaş tonları kullanarak dijital olarak boyarlar.
İşi ben yapacağım öğreneceğim diyorsanız Google da şunu aratın:
“siyah beyaz fotoğrafları renklendirmek”
veya şunu izleyin.
http://www.bascek.com/8770/photoshop-ile-siyah-beyaz-fotograf-renklendirme/
Epey emek harcanmış bir yazı. Teşekkürler.
Sağlam bir çalışma emeğine sağlık.
Teşekkür ederim. 🙂
Harika bir bilgilendirme, sağ olun.